lördag 15 september 2012

Regnbågstårta

Tänkte även visa hur man går till väga när man gör denna fantastiskt färgglada och fina tårta








Tårtbottnarna är vanliga bottnar som jag bakat efter lika principen. Alltså lika mycket ägg, mjöl och socker i mängd. Sen tillsätter man ju bakpulver beroende på mängd ägg och jag hade även i lite äkta vaniljpulver. Sen ska dom ju givetvis färgas i önskad kombination. Jag använder mig av geléfärger som går att köpa på panduro hobby tex


Fyllning nr 1 bestod av vit chokladfluff.
Smält 180g vitchoklad i 3dl varm grädde. Obs!! Grädden får ej koka för då försvinner vispeffekten. När chokladgrädden blivit riktigt kall vispad den till önskad effekt.


Fyllning nr 2 bestod av passionsfruktsmousse. Sjud 1dl grädde med 1dl gelésocker multi. Låt svalna! Tillsätt 5-6 passionsfrukter.
Vispa 3dl grädde och tillsätt den kylda frukt/socker/gräddblandning.





Bred fyllningarna på bottnarna, jag tog varannan smak. Lämna det översta tomt.


Lägg ihop tårtan

Givetvis glömde jag ju fota marängtäcket som tårtan är klädd med men den gör du såhär..
Värm 2,3dl socker med 0,8dl vatten i en kastrull. Tillsätt 1/4tsk citronsaft.
Låt svalna helt!
Vispa 2 äggvitor med 1tsk vaniljsocker tills du får mjuka pikar.
Vispa i sockerlagen lite i taget, detta tar ca 10 min.








Klä tårtan och dekorera fritt efter lust och fantasi!! :)

2 kommentarer:

  1. wow va roligt! har aldrig sett hur man gör och undrat som en galning hur man färgar alla olika!

    SvaraRadera
  2. Vilken upppiggande tårta! Du har verkligen fantasi!
    kramar

    SvaraRadera