onsdag 29 februari 2012

Himmaluad pizza

Som vanligt hade jag även idag inte förberett någon mat tills mannen min kom hem. Jonas kom med förslaget pizza, med hemgjord pizzadeg! Vi brukar nämligen lata till oss på den fronten o köpa färdigt pizzakit, snabbt o enkelt.

Hittade ett jättebra recept på nätet, tänkte dela med mig av detta

50g jäst
5 dl vatten
1 tsk salt
4 msk olja
12-14 dl mjöl

Smula jästen i en bunke, använd gärna bakmaskin.
Värm vattnet till 37grader och blanda häll över jästen och rör runt.
Tillsätt salt och olja och rör runt. Tillsätt lite mjöl i taget tills allt är i.
Låt jäsa under bakduk i 45 min.

Vi bakade våra pizzor på pizzasten, supergott och nästan som riktig stenugnsbakad!
Ugn 250grader, gärna varmluft, 10-15min

Denna blev lite misslyckad från början så det fick bli en inbakad, blev bra det med :)



- Posted using BlogPress from my iPhone

1 kommentar:

  1. Ser smaskens ut med pizza!
    SV: Tack för att du vill följa oss på bloggen :)

    SvaraRadera